Ринок оперування вантажними вагонами

Відповідно до законодавства України, залізничний транспорт призначений для забезпечення потреб суспільного виробництва і населення країни в перевезеннях у внутрішньому і міжнародному сполученнях та надання інших транспортних послуг усім споживачам без обмежень. Це призначення останні 3 роки повною мірою не виконується. Залізничний транспорт, частка якого становить 75% вантажообігу (без врахування трубопровідного) та 30% пасажирообігу, системно втрачає свої перевізні здатності та прискорено деградує, що несе реальну загрозу національній економіці, соціальній стабільності та обороноздатності держави.

За даними Державної служби статистики України, частка залізничного транспорту у загальному вантажообігу підприємств транспорту у 2009-2020 становила від 52% у 2009 до 63% у 2014, а у 2020 становила 61%. Проте в абсолютних цифрах було встановлено антирекорд з найнижчими показником за останні 10 років – 175,6 млрд т-км (-28% до рівня 2011р., -16% до 2014р.).

У 2021 році, за оперативними даними, вантажообіг АТ "УЗ" становив 180,6 млрд т-км, що тільки на 2,6% більше за епідемічний 2020 рік та менше на 1,1% за 2019 рік. На противагу, за 11 місяців 2021 року приріст вантажообігу автомобільного транспорту у порівнянні з 2020 роком становить 9,6%, проти 2,6% приросту залізничного транспорту.

Що потрібно робити, щоб забезпечити впровадження структурних реформ залізничного транспорту України?

Експерти BRDO проаналізували ринок оперування вантажними вагонами, визначивши його ключові проблеми й окресливши можливі шляхи їх вирішення. Результати дослідження доступні в Зеленій книзі «Анбандлінг АТ «Укрзалізниця»: лібералізація ринку оперування вантажними вагонами».